Aktiv dödshjälp: för eller emot?

18 Mars

Många pratar just nu om aktiv dödshjälp & det är ett ämne jag har tagit upp i bloggen tidigare. Det är ett ämne som ligger mig nära & som är mycket viktigt. Jag tänkte ta upp ämnet nu igen efter att jag har fått se en film från Holland, där man har aktiv dödshjälp, där man fick möta en man som begärde dödshjälp & man fick se hur allt gick till.

Jag tycker att vi borde införa aktiv dödshjälp i Sverige, med liknande villkor som de har i Holland. Det vill säga:
- Man har en sjukdom med dödlig utgång
- Två läkare konstaterar att det inte går att bota sjukdomen
- Man har begärt dödshjälp upprepade gånger
- Man är klar i huvudet då man begär dödshjälp
- Smärtan är outhärdlig

Om man ska ta ett exempel, en man/kvinna som får ALS. ALS är en sjukdom som gör att man allt eftersom blir förlamad i hela kroppen. Till följd av detta dör man ofta av kvävning, en hemsk död. Jag tror att många skulle vilja ha hjälp, i alla fall vetskapen att hjälpen finns där ifall de önskar det.
Många anhöriga tycker att det är ett egoistiskt beslut att begära dödshjälp. Hur otroligt egoistiskt är det inte av de anhöriga då att vilja ha kvar någon, som verkligen lider & har sjukt ont, i livet för att man själv ska må bättre?

Jag tycker att många som är emot aktiv dödshjälp ska tänka om. Det jag är för är aktiv dödshjälp då man uppfyller de kriterier som jag skrev, inte aktiv dödshjälp bara för att man inte har lust att leva mer.

xoxo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0